Svepteknik

För några år sedan läste jag in behörigheten i skolämnet slöjd (trä och metall) vid Linköpings universitet. Som en av alla skoluppgifter ingick det att lära sig svepteknik. En väldigt gammal teknik som går ut på att göra tunt trä böjligt. Det gör man genom att blöta och värma träet och sen böja det runt en form där det sedan får torka. Jag hade förmånen att få komma till en gammal dam i hennes underbara snickarverkstad hemma på hennes gård och lära mig hantverket. Hon var vänlig nog att dela med sig av sina kunskaper till en novis som jag. Resultatet blev bland annat denna ask med lock. Jag älskar lystern i masurbjörken som locket är gjort av. Nästan en tredimensionell känsla.

   

   

Kommentera

