Lite sommarkänsla

Hittade en klänning jag gillade på blooming, du kan se den här. Jag blev lite snål och tyckte den var dyr. Som nästan alltid börjar jag fundera på om jag kan göra den själv istället, förhoppningsvis billigare. Jag plockar fram ett antal gamla köpta och egengjorda mönster och ritar ett nytt utifrån dessa. Provar mig fram tills jag blir nöjd och här är resultatet.  Eftersom jag tyckte köpeklänningen var för dyr med sina 1095kr så har jag roat mig med att räkna ut min materialkostnad. Tygåtgång nästan 2 m, 240kr. Mudd, brodyr, snören mm. ca 110kr. Totalt alltså ca 350kr i materialkostnad. Om man sen ska räkna med en skälig timpeng för den som syr den är kanske inte butikens pris så dyrt längre. Men kan man sy själv och dessutom tycker det är roligt så behöver man ju inte köpa, eller hur?

  

Luva hade jag faktiskt aldrig sytt tidigare men det gick ju bra. När man syr i randiga tyger är mönsterpassning det viktigaste av allt!

  

  Ett litet hjärta är applicerat vid nederkanten, vliesofix är det bästa som finns! Här ser man också brodyren längs med fållen nedtill.

  Till sist kommer det här också…ÅTERBRUKET. 15åriga sonen kasserade två t-shirts häromdagen. Jag såg två små etiketter fastsydda på dem och sprättade loss dem. Texten är ju klockren och det lilla märket fick leva vidare på fickan på min klänning.

  

En reaktion på ”Lite sommarkänsla

  1. 👏👏👏👏👏👏👏

    Impad – så fin!! Stort habegär 😍😍😍 efter mönstret!! Så duktig du är! Hejja dig ❤️

    Gilla

Kommentera

