Ny skylt uppsatt

För er som är nya läsare här på bloggen (välkomna ni som hittat hit via PFAFFs nyhetsbrev eller på annat sätt) kan jag berätta att jag är slöjdlärare i både hårda och mjuka material. Jag har förmånen att få jobba i en sal anpassad för detta och vi jobbar med slöjd där. Det finns ingenting i vår läroplan för grundskolan som delar upp det i textilslöjd (eller som en del fortfarande säger SYslöjd…som om man bara syr där) och trä/metallslöjd. Trots det är vi slöjdlärare som jobbar så här väldigt sällsynta. Det finns några få i hela Sverige men vi hoppas bli fler. Numera har vi gemensam ingång till hela stora slöjdsalen och där i hallen har vi nu hängt upp en ny skylt med texten SORRY ABOUT THE MESS BUT WE ARE LEARNING IN HERE. Den texten passar väldigt bra tycker jag för när kreativitet och lärande möts blir det lite stökigt men det är det värt. Det går inte att KUNSKAPA om man inte får använda material och stöka ner. 

Själva brädan hittade jag i förrådet när vi rensade inför ombyggnationen och tog tillvara den. Då visste jag inte riktigt vad det skulle bli men det mognade fram till slut och nu är skylten klar. Brädan är i träslaget lönn och har en helt underbar lyster och ger en tredimensionell illusion av ytan trots att den är helt slät. Jag har sett att flera elever står och stryker med handen över brädan som för att känna om den verkligen inte är vågig på ytan. Skylten förgyller utrymmet ovanför klädkrokarna och jag tycker den gör sig ganska bra där.

   
   

Kommentera

