Finska mönsterboken

Jag köpte en finsk mönsterbok för någon vecka sedan; MEKKOTEHDAS aikuisille heter den. Det betyder ungefär klänningsfabriken och det är ljuvliga klänningar och bilder i boken. Min mamma önskar sig en Selma ur den boken så jag sydde en sådan till mig själv för att testa i ett retropåslakan från loppis. Den var lättsydd (google translate användes då och då) och resultatet ser ni här. För att inte se ut att vara höggravid nån gång när påslakanet var nytt så är nog skärp att föredra men kanske inte lurarna till I phonen som jag har på bilden. Man tager vad man haver…

Nu ska jag ge mig på att sy en till min mamma också men den blir i ett lite finare tyg. Vi har köpt ett chokladbrunt linnetyg med broderade blommor ton i ton. Kommer nog bli snyggt tror jag! Jag funderar också på hur den skulle bli i en tunn viscosejersey. Säkert jättesval och skön.

   
   

En reaktion på ”Finska mönsterboken

Kommentera

