UFO

UFO?? Flygande tefat eller? Nej, snarare unfinished objects eller ofärdiga saker som blivit liggande av en eller annan anledning. De flesta som syr en del har såna högar, så även jag. I kväll tog jag tag i UFOhögen och sydde klart fyra plagg! Tre par trosor till dottern och ett par höstbyxor i denimcollege. Mjuka och goa’ att ha under regnbyxorna när höstrusket sätter in. Modellen har jag sytt innan och hon gillar den typen av byxor med fickor. Just fickorna är väldigt viktiga tycker hon och jag håller med henne om att det blir mycket snyggare med fickor. Mönstret kommer från den norska boken Heilt spesiell og jubel. Boken verkar vara slutsåld just nu men författaren har en blogg om du vill kika in där. Kolla på närmaste bibliotek om de har boken om du är intresserad.

  
Trosorna är gjorda enbart av bitar från stuvlådan. Bra sätt att tömma den lådan i bland. Bandkantar gör jag med min vanliga hushållsmaskin (PFAFF) och en speciell kantbandspressarfot. Den modellen är till en Husqvarnamaskin men med ett annat pressarfotsfäste funkar den på min PFAFF också. Dessa finns att köpa på välsorterade symaskinsåterförsäljare eller på nätet. Jag länkar till en butik men det finns många andra också. (Jag är inte sponsrad av symaskinsproffsen alltså) normalt sett bandkantar jag med tvillingnål men två av dessa trosor är bandkantade med trestegssicksack. Detta pga att min sista tvillingnål gick av när jag höll på. Nu har jag köpt nya tvillingnålar och ska alltid se till att ha hemma fler än en!

  

Kommentera

