Tutorial på volangkofta

Volangkoftan jag lade upp bilder på igår är poppis och flera vill sy något liknande. Jag har varit i kontakt med Carina Boström som driver bloggen Simolibo och som först sydde koftan som jag blev inspirerad av. Hon håller på med en fototut på koftan men tyckte det var helt ok att vi kompletterade varann med två olika beskrivningar. Här kommer alltså min tecknade tut på hur man går till väga för att ändra ett befintligt mönster på en top (tex toppen Rose från Jenny Hellström) Jag har ritat ändringarna och försökt skriva lite förklarande kommentarer. Är något oklart får ni fråga och självklart är måtten ändringsbara. Jag har bara skrivit ut mått för att man ska ha något som riktmärke. Lycka till med era koftor allihop!❤️

   
Om man väljer att fålla volangen behöver den inte vara så bred, måttet här baseras på en dubbelvikt volang.

 

Kommentera

