Tutorial på grytlappar

I gruppen Vi sytokiga på Facebook kom frågan om hur jag gör när jag syr mina grytlappar. Därför kommer här en tut på hur man gör. Hoppas ni lyckas med era grytlappar!

Du behöver fyra kvadrater med sidan 20 cm av ett tyg. Jag använder frottéhanddukar inuti men det går självklart bra med köpt grillfoder eller nåt annat. Fodret har sidan 17 cm.

Vik två av tygkvadraterna och pressa dem. Lägg dem ovanpå den ena kvadraten som har rätsidan upp. Lägg sen på den sista kvadraten med avigsidan upp och nåla ihop. Markera en öppning (mellan de gröna nålarna på min bild. Sy sen ihop med raksöm.

Klipp av hörnen försiktigt och vänd den rätt genom hålet. Stoppa sen i frottébitarna inuti grytlappen.

Nåla ihop alla tyglagren vid hålet och sy ihop på maskin. Sy även en söm diagonalt över grytlappen (se nedan) för att hålla lagren på plats. Vik till sist över ‘fickorna’ till andra sidan så sömmen från där du sydde igen hålet döljs. Kontrollera så du fått med alla tyglagren i sömmen och om du inte riktigt fått det går det att sy lite för hand😃 

Lycka till med sömnaden, är något oklart är det bara att fråga!

Annonser

5 reaktioner på ”Tutorial på grytlappar