Monthly makers

Jag har nyligen upptäckt något som heter Monthly makers. Det är ett gäng bloggare som turas om att vara värdar för månadens tema. Kika gärna här för att få mer info om denna månadens tema. De finns också på Instagram och Facebook om du är sugen på att vara med. Den här månadens tema är TRÄ och det kunde jag ju inte låta bli att bli lite sugen på. Jag har gjort en skärbräda/ostbricka i trä med två tillhörande små smörgåsbrickor. Som en extra detalj blev det ett handtag i läder så man kan hänga upp ostbrickan. Nedan finns några bilder från tillverkningsprocessen men som alltid glömmer jag att fota och jobbar i stället. 

   
 
Ni vet den där underbara känslan när det är fredag eftermiddag, solen skiner och man inser att eftermiddagsfikat kan intas utomhus? Just så var det när dottern och jag kom hem i dag. Efter en stund kom nästa dotter också och blev sugen så mackorna fick en rykande åtgång och mer te fick fixas. Vårkänslorna bubblar upp det kan inte hjälpas.

   
    
 
Både den stora skärbrädan/ostbrickan och de små smörgåsbrickorna är gjorda av stavlimmat trä. Jag är lite osäker på träslaget eftersom jag använde spillbitar från en låda längst in i förrådet i min slöjdsal men jag gissar på lönn eller björk. 

Man får börja med att limma ihop lämpliga bitar. Trälim torkar hyfsat snabbt men mitt fick stå över natten i spänn. Nästa dag var det dax att hyvla upp en slät yta och det gör jag med hjälp av rikt och planhyvel som finns i min slöjdsal på jobbet. Naturligtvis skulle det gå att hyvla för hand men det tar väldigt mycket längre tid. Därefter sågade jag till formerna på brickorna och putsade alla kanter och ytor släta. Jag ÄLSKAR släta träytor så jag putsar alltid länge. Jag önskar ni kunde sträcka in handen och känna på ytan men ni får lita på mitt ord att de är mjuka och lena. De är inoljade med paraffinolja och en del gillar inte det utan vill prompt ha linolja men jag gillar paraffinolja. Det luktar ingenting och torkar snabbt men det är en smaksak. Sist av allt skruvade jag på en läderbit som handtag på den stora. Detta med tanke på att man kanske vill hänga upp den när den inte används. Så, detta var mitt allra första bidrag till Monthly makers men förmodligen inte det sista. Jag gillar att få ett givet tema och skapa utifrån det. Ha en bra helg allihop!

   
 
  
 

12 reaktioner på ”Monthly makers

  1. Så himla fint! Trodde först att du bara sågat till bitar, slipat och satt handtag på, men att du faktiskt limmat ihop hela skärbrädan var ju jättehäftigt, trodde inte man kunde få ett så slätt och fint resultat av det! Och handtaget var ju bara pricken över i:t, skitsnyggt!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Jo, den är limmad från grunden. Har man som jag tillgång till rikt och planhyvel i slöjdsalen så får man bort alla grövre ojämnheter. Sen är det handslipat resten för att få till den sidenlena ytan.

      Gilla

  2. ÅH vad roligt att du hakat på Monthly Makers och heja vilket vackert och välarbetat bidrag! Jag blir alltid så glad över att få läsa såna här inlägg av sakkunniga personer som är verksamma inom områden där jag själv förlorat hoppet. Jag har väldigt mycket vilja när det gäller trähantverk och slöjd men lyckas alltid skära mig i tummen. Impulskontroll och tålamod kunde jag behöva jobba med, förutom det faktum att jag är slarvig då. Ändå blir jag så himla inspirerad och imponerad av att få ta del av andras trähantverk. Håller med om att slipat trä är bland det vackraste och goaste som finns, och dina underbara skärbrädor hade gärna fått plats i mitt hem. Så fint jobb!

    Liked by 1 person

  3. Wow! Är sjukt impad. Gjorde en helvetesjävlabricka i träslöjden på mellanstadiet, så jag vet vilket arbete som ligger bakom. Så himla fina, och läckert med läderhandtaget! (Och vilken bonus att kunna fika UTOMHUS…)

    Gilla

    1. Tack! Jag antar att du handhyvlade din bricka och det har inte jag gjort. Det är sällan mina elever i skolan gör det heller, det finns så mycket annat roligt/nyttigt att syssla med i slöjdvärlden att man inte vill lägga tre lektioner på att handhyvla en yta som jag kan hyvla med maskinen på några minuter. Det är dock bra att känna till skillnaden!

      Gilla

Kommentera

