Monthly makers tema JUL

Ja, som slöjdlärare passerar åtskilliga julsaker mina händer i december. De flesta naturligtvis tillverkade av eleven själv helt och hållet och sticks i min hand bara för att visa upp och få en uppskattande blick eller en liten kommentar. Jag försöker undvika kommentaren; Åh, vad fin! för den säger inte så mycket. En motfråga som tex Känner du dig nöjd? Hur kom du fram till det färgvalet? eller liknande utmanar så mycket mer till reflektion hos eleven. Men det finns inget bättre än jaghargjortdennasjälvstoltheten i blicken hos eleven. Vi vet ju av forskningen att stickning är lika bra för kroppen som meditation och jag är övertygad om att alla typer av hantverk har liknande inverkan. Så, ta fram ett nytt eller gammalt pyssel eller hantverk i julhelgen och varva ner riktigt ordentligt.

Jag själv har stor final i dag med julpysseldag för hela skolan. Så här såg lådorna ut som jag packade i går eftermiddag för avhämtning i slöjdsalen till de olika grupperna. 

En riktigt god jul vill jag passa på att önska er allihop…och glöm nu inte att göra något med händerna!!😉


Mitt eget bidrag till monthlymakers tema jul får bli våra julklänningar. Min är i tyg från Tyglycka och lilltjejens är i tyg från strömmingdesign. Det gäller att utnyttja varenda liten bit av tyget när man bara köpt en meter🙈

En reaktion på ”Monthly makers tema JUL

  1. SÅ klok och viktig inledning på detta inlägg!! Jag arbetar efter samma devis, att försöka undvika fint/fult-skalan eftersom den är så subjektiv, men i bloggvärlden är det svårt att ställa motfrågor och uppmuntra på andra vis och då blir det ofta just ”fint” som är kontentan av kommentaren. Viktigt att påminnas om det här tycker jag så en inte fastnar i den typen av bekräftelse av bekvämlighet.
    Över till något som jag verkligen tycker är fint: era klänningar och hela tanken att klä sig i ett speciellt plagg på aftonen. Varje år har jag själv samma idé men när dopparedagen kommer har tid för sömnad uteblivit och så får det bli samma vardagsklänning i alla fall. Årets lösning har varit att brodera några broscher med julmotiv som lätt går att förfestliga vilken outfit som helst med – det funkar ju också, men jag hade gärna haft en lite större version av din dotters klänning istället 🙂

    Gilla

Kommentera

