Monthly makers tema LOPPIS

Loppis var temat den här månaden…tja, vad skulle man hitta på? För ett bra tag sen köpte jag ett gammalt lakan (hemvävt tror jag) i linne med en handsydd bård i hardangersöm. Lakanet kostade 25kr och jag kunde inte låta det ligga kvar i hyllan på loppisen. Hade ingen aning om vad jag skulle göra med det. Det gröna tyget räddade en kompis till mig från sin grannes källarrensning. Det låg på släpkärran och skulle köras iväg till tippen men honröddade det till mig. Vet inte kvalitet men ganska tjock och med fin lyster.


Så vad kunde jag då kombinera dessa godbitar till? Det blev till slut till en necessär där det gröna tyget syns genom det vackra hardangerbroderiet. Jag har haft förmånen att få lära mig denna broderiteknik från min mormor och mamma. Mycket tidsödande men rogivande för den som fängslas av det. Jag har gjort någon liten miniduk för länge sedan i denna teknik men inget jag sysslar med i dag.

Men att använda gammalt hantverk till något nytt funktionellt är ju fantastiskt. Här blev det en necessär som säkert kommer användas.

5 reaktioner på ”Monthly makers tema LOPPIS

  1. Ja jisses vilket jobb att brodera det där! Jag går en kurs i konstsömnad nu och ska försöka skapa något i vitbroderi men hujj vad det går segt. Ser på detta arbete med förtjusning blandat med total ovilja, för visst ser det lockande ut att prova (det blir ju så vackert), men jag fasar för allt räknande och det långsamma långsamma jobbet som ändå knappt syns. Tycker du gjorde helt rätt i att sy en necessär av tyget, så det fick nytt liv men också för att broderiet kommer mycket bättre till sin rätt mot det ljusgröna fodret! Väl räddat och återupplivat!

    Gilla

  2. Älskar återbruk! Försöker ofta hitta på nya användningsområden till gamla saker (särskilt textilier) för det kanske inte är aktuellt att använda dem till det de ursprungligen var tänkta för. Fick mycket inspiration av detta inlägg! Kul! 🙂

    Gilla

    1. Tack! Ja, återbruk är bra ur flera synvinklar. Jag gillar den befriande känslan när man skapar av ett material som inte kostat så mycket, det gör inget om man skulle råka misslyckas. Det är bara att dra på liksom, skapandet får en extra cylinder på nåt sätt.

      Gilla

Kommentera

