DIY jeanskasse

De flesta av oss har minst ett par gamla jeans i garderoben som aldrig används. Sy en söt liten kasse istället, här får du beskrivningen.

Börja med att klippa av byxbenen och klippa upp längs med innerbensömmen så du får två släta bitar. Stryk dem sedan med strykjärn så är det lättare att klippa/skära till två rektanglar.

Klipp eller skär så du har två likadana rektanglar, måtten får bli efter hur stora dina byxben är. Var noga med att få räta vinklar på rektangeln. Klipp eller skär sedan bort kvadrater i de nedre hörnen som bilden visar. Jag använde måttet 5 cm. Detta bildar sedan botten på kassen.

Om du vill ha en ficka eller ett märke som dekoration är det lämpligt att fixa det nu. Sprätta loss det du vill använda från dina jeans och sy sedan fast. Om du har en limpenna är det smidigt att använda, då slipper man nåla. Sy fast med jeanstråd så blir det extra snyggt. Jag sydde fast fickan med förstärkt raksöm.

Mät till handtag av något band som du tycker är lämpligt. Jag har använt något nylonliknande men det går bra med lite vad som helst. Har du inget bra till hands kan du alltid sy handtag av tyg. Nåla fast i övre kanten och sy fram och tillbaka flera gånger så de sitter ordentligt.

Nu är det dax att sy ihop! Lägg delarna räta mot räta och sy längs med sidorna och längs med botten. Lämna öppet i de nedre hörnen. Passa på att sicksacka när du sytt ihop så slipper du trådtrassel inuti väskan.

Därefter ska du sy ihop hörnen, gör som bilden visar. Matcha ihop sidsöm och bottensöm och sätt en nål mitt i. Nåla sedan ut åt kanterna också och sy precis på samma sätt som de andra sidorna. Glöm inte sicksacken!

Nu är det bara att vända kassen rätt och börja använda den. Lycka till!

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )