Monthly makers tema ÅTERBRUK och tygkassetutorial

Denna månad tänkte jag slå flera flugor i samma smäll. Monthly makers har tema ÅTERBRUK och då tänkte jag göra en liten beskrivning hur jag syr mina tygkassar som håller för många paket mjölk och fil. Tyget jag har använt har jag fått av en kompis, i ett tidigare liv var tyget gardiner hemma hos henne. Så det är återbruk så det förslår, dessutom behöver jag inte köpa några plastkassar i affären!

Mönstret till kassen hoppades jag att jag skulle kunna lägga in som en pdf här men jag får återkomma till det. Lyckas visst inte med tekniken i dag. Det är dock ganska enkelt att rita upp ett eget mönster efter min skiss här nedan.


När du ritat upp ett eget mönster lägger du ut det på tyget så här, se upp med att du får rätt kant på mönstret mot tygets vikta kant. Du behöver två av yttertyget och två av fodertyget. Dessutom behövs två fickdelar, jag gjorde mina 15×17 cm.


Lägg fickorna räta mot räta och sy ihop dem, lämna en öppning på ena långsidan så du kan vända fickan rätt. Klipp av hörnen innan du vänder för att få snyggare hörn. Pressa in öppningen. Sy sedan fast fickan ca 5 cm från ovankanten på den ena ytterdelen. Klipp ett resårband ca 14 cm långt och sy fast i ovankant som bilden visar.

Sy nu ihop sidsömmarna på både kassens ytterdel och foderdel. (Var för sig) Lämna öppet upptill och i botten. Pressa sidsömmarna.

Vänd nu ytterkassen rätt med låt foderkassen vara med avigsidan ut. Stoppa i ytterkassen i foderkassen och passa in mot övre kanterna. Nåla noga längs med alla böjda former. Sy sedan ihop med raksöm. OBS! Handtagens ovankanter ska inte sys ihop, utan lämnas öppna! Använd sen en vass sax för att jacka sömsmånerna enligt bilden i alla böjda kanter. Detta görs för att det ska bli en snygg kant när man sedan vänder kassen rätt.

Vänd nu kassen rätt och pressa alla sydda kanter snygga. Har du gjort rätt hittills bör det se ut ungefär som nedan.


Nu kommer det kluriga! Vik nu in som ett litet veck i sidsömmarna och låt botten följa med. Försök titta på bilderna så löser det sig nog. Nåla eller sätt fast med clips. Det blir många lager tyg så det går trögt att sätta knappnålar.




Sy sedan med raksöm både längs med botten och längs med handtagens kant där uppe. Sy flera gånger för en hållbar söm. Man syr handtagens kant på detta sätt för att inte sömsmånen ska skära in i handen när man bär tungt. Smart va’?  Renklipp sedan sömsmånen och kör sedan en tät sicksack längs med hela kanten.

Nu är det dax att kolla var knappen ska sitta. Vik ihop kassen enligt instruktionen nedan. Lägg kassen med fickan nedåt, vik först ner handtagen och vik sedan in långsidorna. Vik sedan två gånger från nederkanten. Nu ser du var knappen ska placeras. Sy sedan fast den för hand genom både yttertyg och foder. 



Nu har du en färdig kasse att använda nästa gång du ska handla. I fickan stoppar du inköpslistan så riskerar du inte att behöva handla från minnet och på vägen hem får telefonen parkera i ficka . Lycka till och är något oklart får ni gärna fråga!


9 reaktioner på ”Monthly makers tema ÅTERBRUK och tygkassetutorial

Lämna en kommentar